۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان بيش از ساير وسايل برداشت پلاک از سطوح بين دندانها توصيه ميشود. نخ دندان يا دنتال فلاس (dental floss) بصورت الياف نايلوني با رشته هاي متعدد است که ممکن است تابيده يا نتابيده، باند شده يا باند نشده، مومي يا غير مومي و ضخيم يا نازک باشد.

مجموعه اي از عوامل فردي در انتخاب نخ دندان تعيين کننده است از قبيل: ميزان محکمي تماس دو دندان مجاور، زبري ناحيه و ميزان تبحر فرد. ولي برتري يک نوع محصول خاص (سئوالي که زياد پرسيده ميشه) در اين انتخاب نقشي ندارد. طبق تحقيقات تمام انواع نخ دندانها در برداشت پلاک مساوي و خوب عمل ميکنند. البته منظور اين نيست که ميتونيم با نخ خياطي يا نخ قالي! و مثل بعضي از افراد از يک تيکه پلاستيک فريزر و ... براي اين کار استفاده کنيم. در گذشته تصور ميشد که موم روي نخ دندان روي سطح دندان باقي ميماند که خود عاملي براي گير پلاک و تحريک لثه ميشود، ولي امروزه نشان داده شده است که موم نخ دندان بر روي سطح دندان باقي نمانده و همچنين بهبود در وضعيت سلامت لثه ارتباطي با نوع نخ دندان استفاده شده ندارد. بنابراين توصيه ارائه شده درباره نخ دندان مصرفي بيمار، بايد بر اساس سهولت و علاقه شخصي وي باشد.


يک نخ دندان خوب، اولا بايد در سطح مقطع خود حالت مستطيل و نواري باشد (نه مثل نخ خياطي گرد) تا کاملا روي سطح دندان بخوابد. ثانيا نبايد به راحتي پاره و ريش ريش شود و در آخر اينکه به مواد مومي، معطر (معمولا اسانس نعنا) و ترجيحا فلورايد (fluride) آغشته شده باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر