۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

پوسیدگی دندان


پوسیدگی دندان یک بیماری میکروبی و باکتریایی است. تخمیر مواد غذایی باقی مانده در دهان اسیدی را تولید می کند که این اسید مینای دندان را پوسانده وارد عاج دندان می شود، پوسیدگی در داخل عاج به سرعت پیش رفته و دندان کاملاً خراب می شود. دندان پزشکی ترمیمی مسئولیت درمان پوسیدگی دندان را بر عهده دارد
پوسیدگی شایع ترین بیماری میکروبی در سراسر دنیا است. پوسیدگی دندان یک بیماری میکروبی و باکتریایی است. بعد از این که سطح دندان از کلیه مواد خارجی با مسواک پاک شد، بلافاصله لایه نازکی از همان میکروب های روی دندان شکل می گیرند. این لایه به خودی خود مشکل ساز نیست ولی بعد از مدتی کم کم باکتری های دیگری به این لایه افزوده می شوند و کم کم چسبندگی این لایه میکروبی به دندان بیشتر می شود. این باکتری ها اگر از سطح دندان با مسواک یا نخ دندان پاک نشوند از مواد غذایی باقی مانده موجود در دهان استفاده کرده و اسید تولید می کنند. این اسید که در اثر تخمیر مواد غذایی و بیشتر مواد قندی و نشاسته ای حاصل می شود روی مینای دندان تاثیر می گذارد. بعد از مینا عاج دندان هم درگیر می شود و درگیری عاج مشکل را کاملاً جدی خواهد کرد. عاج بر خلاف مینا زنده است و مقاومت به مراتب پایین تری دارد. پوسیدگی هر چند در داخل مینا کند حرکت می کند اما به محض رسیدن به عاج یک مرتبه با شدت گسترش می یابد. اگر در این مرحله جلوی پوسیدگی گرفته نشود پالپ دندان دچار عفونت خواهد شد. دندان پزشکی ترمیمی مسئولیت پیش گیری و درمان پوسیدگی های دندان و ناهنجاری های ساختاری ساده دندان ها را به عهده دارد. پوسیدگی های دندانی به شرطی که پالپ یا اعصاب دندان دست اندازی نکرده باشند قابل درمان هستند.
روش کلی کار ترمیمی به این شکل است که با ابزارهای چرخشی با سرعت بالا که آب هم به روی دندان می پاشند (توربین) و فرزهای فلزی مختلف دندان بر حسب طرح درمان تراشیده شده و پوسیدگی ها با ابزار چرخشی دیگری با دور پایین تر از سطوح داخلی دندان حذف می شوند. سپس بر مبنای طرح درمان مورد نظر دندان پزشک، دندان و حفره ایجاد شده با مواد هم رنگ دندان (انواع مختلف کامپوزیت) یا ترمیم های فلزی (آمالگام) پر می شود. بر خلاف تصور بسیاری از مردم دندان ترمیم شده باید به شدت مورد توجه و مراقبت باشد.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر